Mindenki találkozik életében elutasítással, ítélettel. Mindenki szembesül a halállal, ezért minden ember élete egy keresztút. Olyan út ez, amelyet végigjár minden halandó, a végállomás mindenkinek azonos függetlenül attól, hogy ki mekkora utat tett meg.
Elgondolkodtató, mennyi Pilátus lakozik bennünk.
Meggondolatlanul, alaptalanul a tényeket és a realitást félretéve apró előnyök
halmazának birtoklásáért nap mint nap ítélkezünk mások felett. Kérdéseket
teszünk fel magunk igazolására, de a válaszokra nem vagyunk kíváncsiak.
Nem vagyunk kíváncsiak egymásra, mert ha odafigyelnénk,
akkor nem ítélkeznénk. Nem háríthatnánk másra a döntéseink következményeit.
Rádöbbennénk, hogy az általunk megítélt, elítélt sem kevesebb nálunk. Sőt
attól, hogy érezzük a mámorító hatalmat sokkal kisebbek, és sebezhetőbbek
vagyunk, mint újszülött korunkban.
Aki ítéletet mond, maga is megítéltetik.
A pilátusi ítéletek következményeként kiázott kezekkel csak szennyesre mosott kezet szoríthatunk anélkül, hogy bőrünk kipállása elárulná alantasságunkat. Ítélni annak van joga, ki maga már megítéltetett.
II. Állomás
Minden ember a maga keresztjét hordozza, amelynek terhe az
évek múlásával egyre súlyosbodik.
A legtöbben nem is tudják, hogy mikor vették magukra a
keresztjüket. Akkor döbbenek rá, hogy már cipelik, amikor a terhe annyira
nyomja a vállukat, hogy az éjszakánként hangtalanul üvöltik fájdalmukat a
sötétség végtelenébe.
Nem tudhatjuk, hogy másnak a teher mit jelent, mennyit nyom
a latba. Mindenkinek a maga terhe a legnehezebb, ezért nem legyinthetünk, ha
valaki a keresztjének súlyára hivatkozva igyekszik megértést nyerni.
Sokan vannak, akik nem bírván a keresztjük terhét
összeroppannak, amikor szembesülnek vele.
III. Állomás
Mikor keresztünkkel már megtanultunk együtt élni, akkor
következik az első bukdácsolás, botlás. Ez még csak egyensúlyzavara a léleknek,
de elég nagy megrázkódtatás, hogy a kereszt terhét komolyan vegyük.
Van akiben a düh, van akiben a meglepetés a nagyobb. Hiszen
még nagy a lendület, még sok az erő, még tajtékos az élni akarás. Ki az, aki
gáncsot mer vetni, hogy megállítsa a szárnyalást?
Mélyen azért ott motoszkál a kétely: minden rendben van-e?
Mivel az eséskor csak felhámilag sérült a lélek, egy
felületes vizsgálat nem állapíthatja meg, hogy valójában komoly belső
elváltozásokat okozott a látszólag kis botlás. Ingadozva, de tudatosan sikerül
talpra állni, a keserű élmény ellenére.
Egyesekben félelmet gerjeszt a botlás, járásuk ezért
bizonytalanná válik. Rettegnek szembenézni az igazsággal, mindenféle álmagyarázatokkal
igyekeznek elfedni a valót.
Pedig a kereszt súlyától ekkora már csitulnak a szilaj
gerjedelmek, apadnak a vágyak.
Nem akarják tudni, hogy ez az első nyilvános bűnbánat ideje.
IV. Állomás
Az anyaméhből kiszakadva utunk során távolodunk a szülétől,
ki könnyek és görcsök között a világra szólított. Igazságtalannak érezzük, hogy
ki nem átallott meghívni minket a világra, messzire kerül tőlünk.
A felnőtté válás gyötrelmes időszaka, amikor távolodni
igyekszünk a csecstől, mely táplált. Idegennek érezve eltaszítanánk, de az
édesanya türelmes és vár, várja a találkozást.
Várja, hogy vigasztalóan oltalmazhasson, ha
sikertelenségeink miatt csatakos álmok kínoznak. Várja, hogy megértően
nyugtathasson, ha csalódásaink okán nem találjuk az utunkat. Várja, hogy
megnyugvást adhasson, ha tévelygéseink során elbizonytalanodunk. Várja, hogy
védőszárnyát kiterjeszthesse ránk, ha vergődéseinkben magányosnak, sérthetőnek
érezzük magunkat.
Ha messzire is kerülünk tőle, Ő türelmesen vár, mint amikor
még nem voltunk önállóak, amikor még a testében óvott és aggódott az
életünkért.
A találkozás a távolságok ellenére is létrejön, mert ez a
kapcsolat a testéből szakíttatott ki.
Ő egyszerre lett szegényebb és gazdagabb. Szegényebb lett az
érintetlenségét áldozva, gazdagabb lett az élettel, melyet a világra hozott.
V. Állomás
Ritkán, de találkozhatunk az utunk során önzetlen
segítséggel. Olyan természetes ez, hogy fel sem tűnik, hogy segítenek. Társnak
érezzük inkább, aki nem kér részt az egészünkből, csak segít a terhet vinni,
amíg erőnket ismét összeszedjük.
Segít, mert örömét leli abban, hogy segíthet. Segít, mert
lelkiekben olyan gazdag, hogy két kézzel oszthatja a szeretetét, mégsem fogy
el. Minden esetben gyarapszik, erősödik.
Kéretlenül teszi dolgát, mert a szeretet vezérli útját. Nem
kérkedik, nem dicsekszik erejével, jön és átveszi a terhet. Meg nem tarthatja
keresztünket, hiszen az a sajátunk. Súlya sem lesz könnyebb, de akkora erőt ad
a segítő, hogy mosolyogva tudjuk menni a keresztünkkel, hiszen tudjuk, hogy
vannak segítőink, amikor a szükség megkívánja.
S ha az úton találkozunk olyanokkal, kiknek terhe már földre
kényszeríttette hordozóját, önzetlenül segítünk nekik, hogy folytathassák a
számukra elrendelt útjukat.
VI. Állomás
Az utunk gyakran nehezen járható, rögös, a veríték sója
marja a sebeinket, le kellene törölni, hogy megkönnyebbüljünk, de nem látunk
tisztán, mert szemünket elhomályosítja a homlokunkról táplálkozó verítékfolyam.
Hirtelen enyhül a gyötrelem egy meleg, apró, törékeny kéz
nem restelli a kendőjét nyújtani, hogy ismét tisztán láthassunk. Sebeink, és
verítékünk lenyomata ott marad a kendőn üzenetet közvetítve utódoknak.
Elmondhatjuk büszkén, lám, nekünk még volt arcunk, mikor a sebeinktől és
verítékünktől bűzlöttünk, és terhünk elviselhetetlennek tűnt.
Mindenkinek nyújtanak kendőt az útja során, de nem tudható,
hogy ki nyújtja és mikor. Rajtunk múlik, hogy észrevesszük a segíteni akarót.
Ám hiába igyekszünk észrevenni, ha a találkozás idejére már nincs arcunk.
Arctalanságunk nyomait nem lehet a kendőn hagyni! Az arctalanok után csak egy
mocskos gyűrt gyolcs marad, mikor lenyomatot akarnak hagyni utókornak.
Hogy ne gyarapítsuk az arctalanok népes táborát, örömmel és
büszkén viseljük sebeinket, ne engedjük, hogy modern kuruzslók elrejtsék
sérüléseinket, mert ha hajlunk a belső értékek elfedésére, akkor nem marad
arcunk, melyet utódaink emlékezetükbe véshetnek.
Csak a tiszta szívvel, jó szándékkal felénk nyújtott kendő,
amely enyhítheti a kínt, és hordozhatja a lenyomatot.
VII. Állomás
Elérkezve utunk feléhez, ismét megroggyan a lábunk, egyre
nehezebben viszi a terhet.
A földre kerülve vesszük észre, hogy sokan vannak, akik
végignézték, hogy remegő lábunk alól kifut a talaj. Arcukon nem látszik megrökönyödés,
olyanok ők, mint a lelki világtalanok. Nem látják a fényt maguk körül, mert
saját fényükben sütkérezve elvakítják önmagukat.
Nem érdekli őket más, csak a saját boldogulásuk. Átgázolnak
érte mindenkin és mindenen. Közönyüknél csak képmutatásuk nagyobb. Hamis képet
mutatnak maguknak, magukról. Azt igyekeznek elhitetni, hogy ők mindenkinek
segítenek, aki segítséget kér. Mivel azonban nem csak lelki világtalanok, hanem
lelki siketek is, ezért nem érnek el hozzájuk a segítséget kérők hangjai.
A közönyösök rosszabbak ez elutasítóknál, mert nem tudnak
kiállni véleményük mellett, mert az nincs nekik. Akik közönyükkel szennyezik a
környezetüket, nem megvetendők. Ők maguk is az útjukat járják, s sokkal
nehezebb nekik végig menni rajta, mert nem látják az út értelmét és szépségét.
Sokkal nagyobb segítségre szorulnak ők, mint azok, akik
elbotolnak a keresztjük súlyától.
VIII. Állomás
Utunk olykor hangos jajveszékelések útvesztőjén keresztül
vezet.
A sajnálat hangjai ezek a szívszaggató kiáltások. De ne
tántorítson el bennünket, hiszen a leghangosabban jajongók nem értünk hullatják
könnyeiket. A saját létfájdalmuk elviselhetetlenségét igyekeznek a külvilág
tudomására hozni. Megindító látni és hallani őket, hiszen félresiklott létük
értelmét veszítve nem maradt más eszköz kezükben, hogy a környezetük figyelmét
magukra irányítsák.
Sajnálatra méltók, nem megvetésre! Akkor jönnek rá, hogy
méltatlanul viselkedtek, mikor már nincs lehetőség változtatni a történteken.
Nincs módjuk, mert akiket megbántottak, akiket félrevezettek, már nincsenek
közöttünk.
Nem lehet dolgunk, hogy ítéletet mondjunk róluk. Feladatunk,
hogy észrevegyük önsajnálatukat, mert tudnunk kell, hogy korlátozott időnkből
nem fordíthatunk többet senkire sem, mint amennyit megérdemel.
Az önsajnálatot könnyű felismerni, mert irgalmatlanul bűzös,
fülsértően harsány és szánalmasan üres, szeretet nélküli. Könnyű felismerni,
mert a hárító magatartásukkal elutasítanak minden felelősséget.
Akik nem süllyednek el az önsajnálat posványában, azok is
sajnálkoznak, könnyeket hullatnak elvesztett szeretteikért. Nekik megadatik,
hogy terhüket mázsányi súlyokkal tetézve folytassák útjukat, s ne egy helyben
toporogjanak.
IX. Állomás
Erőnk fogytán, utunk nagy része már mögöttünk van, már nem
zavar, hogy ismét elbotlunk. Már nem keresünk okozókat, tudjuk, emberi
gyengeségünk az oka, hogy ismét elbotlottunk. Már kellő bölcsességgel vesszük
tudomásul, hogy utunk újabb állomásához érkeztünk, nem tiltakozunk a sorsunk
ellen.
Arcunkat felemelve a porból rideg, élesen metsző
tekintetetek nézik nyáladzva esendőségünket. Mozdulatlanul szemlélik
vergődésünket. Tudják, már nem tart sokáig utunk.
Ők ráérnek, nem törnek ránk, helyette inkább fogadásokat
kötnek teherbírásunkra, míg verítékünk és vérünk a porral keveredve sármaszkot
tapaszt arcunkra, belénk fojtva a jajkiáltásainkat. De nincs is szükségünk
kiáltást hallatnunk, mert már nincsenek tisztázatlan emberi kapcsolataink, már
mindenki kimutatta hovatartozását. Aki mellettünk volt eddig, annak nyugodtan
hátat fordíthatunk.
A könyörteleneknek viselkedése sajnálatra méltó, mivel a
lelki nyomorúságukba burkolózva nem veszik észre, hogy ők is csak az útjukat
járják. Gőgjük nem engedi meg, hogy észrevegyék a feléjük nyújtott kezeket. Nem
engedi, mert azt sugallja nekik, hogy kéregető kezek azok. Pedig, ha
önteltségük nem homályosítaná el elméjüket, akkor nem kellene az útjuk végén
méltatlankodniuk, hogy hiszen ők még el sem indultak.
A gyötört test és lélek látva a könyörtelenek lelki
nyomorát, remegő kézzel, ziháló tüdővel és rogyadozó térddel, de emelt fővel
indul az újabb állomása felé, mert megadatott, hogy fájdalmakkal terhesen,
bukdácsolva, mocskosan, ám könyörületesen tegye a dolgát.
X. Állomás
Egyszer már állottunk anyaszült mezítelenül a világ kíváncsi
tekintete előtt.
Akkor nem tudtunk tiltakozni, mára már nincs értelme a
tiltakozásnak. Akkor, az utunk elején, kiáltással adtuk hírül jöttünket. Most
szótlanul tudatjuk a világgal távozásunk kezdetét.
Akkor még csodáltuk a földi javak káprázatát, mára már
átlátunk rajtuk.
Nem maradt másunk, csak a keresztünk, egyesülni készülünk
vele, hiszen az egyetlen, ami végig velünk volt. A méltóságunkat nem vetkeztük
le, bölcsességünk a megtett út hosszával takarja szemérmünket. Ruhátlanul is
jobban öltözötteké téve azoknál, kik körbeállnak.
Keresztünk a sorsunk, elválaszthatatlan a testtől, mely
pőrén kiszolgáltatott az elkerülhetetlennek. Nem érhet szégyen, mert megtettük
az utat, amely számunkra elrendeltetett.
Egy pillanatra még visszatekinthetünk, hogy utána
beteljesedjék sorsunk.
XI. Állomás
Magunkra maradtunk, a kereszt az egyetlen menedékünk. A
kereszten fekszik lelkünk földi hordozója. Ránk szabott a kereszt - számunkra
készült.
A fájdalmak még erősödnek, még nem szakad el a lélek a
testtől. A test még rabul tartja a lelkünket, mely már szabadon szárnyalna
teremtőjéhez. De míg a test nem engedi, vergődni kénytelen földi börtönében.
Ismét méltatlankodunk, miért most, és miért pont így? Miért
kell még szenvedni, hol van az irgalom? Harcol a test és a lélek, a kereszten
fekve, azzal egyesülve érezzük, hogy mily fenséges és hatalmas munka volt a
keresztet megalkotni, hogy testünknek a végső kínpadja legyen. Magasztos
küldetés volt a keresztünket végig vinni az úton. Megemberesedtünk,
megkérgesedtünk a teher alatt, felnőttünk észrevétlenül, és időnk lejárt.
Elbotlottunk többször, de talpra álltunk mindig, hogy tovább
vigyük a terhet. Most, hogy már a végső menedékünk a kereszt, tudjuk, hogy nem
is annyira teher volt, hanem maga az élet, mely számunkra adatott.
XII. Állomás
Végső kínok ezek, mielőtt a lélek megtér teremtőjéhez. A
test és lélek búcsúzik egymástól. Eszünkbe jut, hogy életünk megkoronázása a
mostani szenvedés. Nem büntetés, hanem földi és égi lényünk szétválása az,
melyet fájdalomnak érzünk. Az erős gyötrelem nem jelent mást, mint azt, hogy a
keresztet cipelve nem jött létre harmónia a test és a lélek között.
Márpedig harmónia nélkül nincs vége az útnak. Ha utunk során
nem engedtük, hogy kialakuljon a harmónia, és nem törekedtünk a test és a lélek
egyensúlyára, akkor a végső elszámoláskor a gyötrelem iszonytató. Értelmet kap
az oly sokszor méltánytalannak tűnő szenvedés, mert minden szenvedés, minden
bánat a harmónia kialakulását szolgálta.
Ezért ne kérdezzük soha, hogy miért kaptuk a szenvedést, a
keresztünkön fogjuk megérteni annak értelmét.
Hálát kell adni ott kifeszítve, hogy megadatott a testünk és
lelkünk harmonizálása. Hálát kell adni, mert teljes életet kaptunk, melynek
most egy újabb állomásához értünk. Ettől az állomástól kezdve külön úton jár a
test és a lélek, utunk beteljesedett.
XIII. Állomás
A testet leveszik a keresztről, ám a lélek árván még a fán
marad, megvárja a test illő előkészítését az utolsó útra.
A búcsúzók között ott vannak azok is, kik mostanra döbbentek
rá, hogy nekik még rengeteg dolguk lett volna a távozóval. Ők, akik mindig
mindenről lemaradnak. Külön kasztot alkotnak, míg a lélek és a test egységének
idején nem tudtak időt szakítani a találkozásra, most dühösek és sajnálják
magukat. Dühösek a testre, mert elment, mielőtt megismerhették volna lelki
valójával.
S ott vannak a hangosan jajveszékelők, akik képmutatók, mert
a szív a fájdalmát befelé sírja, nem kérkedik, nem szánalmat akar kelteni. A
képmutató ezzel szemben megtépi haját, mindenkinek arról beszél, hogy ő
mennyire szerette a távozót. Mindenkinek elmondja, hogy nagy az ő vesztesége.
Nem állít valótlant, hiszen neki a világ magából áll, minden mondatát úgy
kezdi, hogy én, és mindegyiknek a végére igyekszik oda illeszteni a nekem
szócskát.
S ott vannak, kiknek szomorúságán áttükröz a szeretet, ők
tudják, hogy a test és a lélek olyan utat tett meg, amelyre azt szokták
mondani, teljes életet élt. Ők tudják, hogy élni csak a keresztel lehet, aki
nem békél meg keresztjével, annak élete örök tiltakozásba vész.
XIV. Állomás
Végső helyére kerül a lélek hordozója, s a lélek is
megpihen. Az út végén még látszanak a test lenyomatai, de az elején ejtett
nyomokra már a feledés szövi sűrű szemfedőjét. Fátyol borítja a gyermeki
csínyeket, s haloványan derengenek a kamaszkori történések. Régmúltba veszik a
földi lét.
Ez lenne a végállomás?
Vannak, akinek ez a végállomás, és vannak, akinek
szellemisége itt marad.
A ránk hagyott értékekkel foglalkozni csak kegyelmi
állapotban szabad. Törékeny hagyatékok ezek, megkoptak bár, de örökérvényűek.
Nem csereszabatosak az evilági szemfényvesztésekkel, kéretik ezért kellő
alázattal kezelni az örökséget.
Hogy itt járt egykor test és lélek, azok tudják, kiket
megérintett az ittléte. Nagy titok ismerői ők, útjuk során a hit segíti őket
keresztjük viselésében. S nem csak szajkózzák, hanem hiszik és vallják:
…ET EXSPECTO
RESURRECTIONEM MORTUORUM, ET VITAM VENTURI SAECULI AMEN (és várom a holtak
föltámadását és az eljövendő örök életet. Amen.)
Budaörs keresztjei című könyvben megjelent rendhagyó keresztútam
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése