2017. június 20., kedd

Frenák Pál Társulat - Gördeszkák - (2011) Nemzeti Táncszínházban

A Gördeszkák Frenák Pál talán egyik legszemélyesebb darabja, hiszen a táncos-koreográfus gyermekkori – állami intézetben megélt – élményeiből, emlékképeiből táplálkozik. Hiába csaknem 20 éves a koreográfia, aktualitásából mit sem veszített. A gyerek-közösséget összefogó, összekapcsoló gördeszka, a darab központi eleme, ma talán sokkal érthetőbb, ismerősebb eszköz. Ez az egyszerű, ám veszélyes kellék képes közösséget kovácsolni az elveszett gyermekekből, képes egy sajátos hierarchia rendszer kiépítésére közöttük.

A gördeszka nem véletlenül lett a darab központi eleme: fontos szerepe van az egyensúlyt jelentő kiút keresésében, melynek során valós és elképzelt pillanatok elevenednek meg a színpadon. Valamint a fiatal, dinamikus mozgású táncosoknak plusz lendületet ad. Sebesség, száguldás, szárnyalás, esés, ütközés, újrakezdés… A mozgásnak ez a lüktető, vibráló látványa még plasztikusabbá válik a mai táncosok elasztikusabb testének, fiatalos energiájuknak köszönhetően.

Az állami intézménybe zárt, elszigetelt gyermekek univerzumában bármelyik gyermek-közösség felismerhető: erőszak, az érzések elfojtása, kérdő, értetlen tekintetek, a felnőtt társadalomból még kirekesztett arcok.
A gyermekek közötti párbeszéd replikázás, szavak nélkül történik. Frenák sajátos, egyedi jelrendszerén keresztül mutatja be a korai érzékelést, a gyermeki, majd az ifjúkori megfigyeléseket. Azon a jelrendszeren, ami 15 évvel ezelőtt – a koreográfia születésekor – új volt a magyar táncnyelvben és amelynek hatása mind a mai napig érződik. Azonban ezen eltelt időszak alatt Frenák mozgásvilága is tisztult, radikalizálódott. Ennek a folyamatnak is részesei lehetünk az előadás megtekintése közben.
Frenák Pál 1999-ben tért vissza Magyarországra hogy megalapítsa francia-magyar táncegyüttesét. A hazai táncéletbe egy radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységeivel, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. 


Táncosok: Feledi János, Holoda Péter, Major László, Simet Jessica, Túri Lajos
Koreográfia és szcenográfia: Frenák Pál
Zene: Ifj. Kurtág György / Gilles Gauvin
Fény: Marton János
Hang: Hajas Attila
Koreográfus-asszisztens: Zambrzycki Ádám és Juhász Katalin
Produkciós vezető: Ujvári-Pintér György
(2011. november 3.)

#photoistevean#istevean

























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése